Török Gp előzetes
Kriszta 2005.08.18. 19:06
A hétvégi Török nagydíjon nagy izgalmaknak lehetünk szemtanúi mivel a nagy esélyes a McLaren lesz de a megbízhatóságáról híres Renault is feltámadhat.
Az első Török GP-nek az Isztambul melletti Isztambul Speed Park ad otthont, ahova nemcsak erős motorokra hanem jó aerodinamikai beállításokra egyenletes vezetői képességre és jó gumiválasztásra lesz szüksége a csapatoknak és a pilótáknak.
Mindenki a sötétben tapogatózik a nagydíjjal kapcsolatban mivel nincsen semmi kézzel fekvő tapasztalat rróla ezért lehetnek nayg vesztesek és nagy feltámadások.
A pálya
A ring teljesen új, karakterisztikáját tekintve talán legjobban Spa-ra hasonlít, mely jó előjel lehet, hiszen a versenyzők képessége és stílusa rengeteget fog számítani a hétvégén. Tiszta sor, hogy a gumik hatalmas szerepet kapnak majd, azonban az aerodinamikáról sem szabad megfeledkezni, hiszen egy jól beállított autó aranyat érhet. Ugyanakkor a pilótáknak a gumikra is figyelniük kell, hiszen egy esetleges kemény első etappal a verseny végére már nem marad gumijuk.
A pálya több hosszú egyenest is tartalmaz, lassabb kanyarokkal tarkítva, ahol az előzésre remek lehetőség kínálkozhat. Találkozhatunk nagysebességű ívekkel is, mely az aerodinamika szempontjából komoly kihívás lehet, különösen hogy több helyen kissé döntött az aszfalt a könnyebb kanyarodás céljából. A csúcssebességet 190 mérföldre lehet tenni, míg szintkülönbségek is találhatók a pályán, mely a fékekre és a motorra hathat ki. Mivel az óramutató járásával ellenkező irányban haladnak a pilóták, mely az F1-es állomásokon a ritkábbik, a versenyzők nyaka is komoly terhelést kap.
Gumik
Egy új pálya mindig is okozhat meglepetéseket, így egyik beszállító sem engedheti meg magának azt, hogy hibázzon a hétvégén. A pálya természetéből fakadóan – közepes leszorítóerőt igénylő, és relatíve kissebességű kanyarokkal tarkított – a csapatok inkább a mechanikai tapadást keresik majd, így a puhább keverékeket választhatják, ám mivel igen sötét a burkolat, a nap igen magas hőmérsékletre hevítheti az aszfaltot, míg a hosszabb, nagysebességű egyenesekben és ívekben inkább a keményebb összetétel lehetne a nyerőbb.
Mivel a csapatoknak nincsenek adataik arról, hogy a gumi lerakásával mennyivel nő a tapadás, az elsődleges és az opcionális abroncsok közötti különbségek sokkal szembetűnőbbek lehetnek, mint általában. Nem szabad meglepődni, ha a versenyzők rizikóznak, és olyan abroncsokat választanak, melyekkel az időmérő edzésen gyengébben mennek, hogy a verseny végén is jól tudjanak majd száguldani.
Időjárás
Meleg hétvége van kilátásban, száraz versennyel, ám pénteken és szombaton lehetnek viharok. A nagy hőség, különösen az ugyancsak meleg Magyar Nagydíjat követően, kikezdheti a használt erőforrásokat, így nem lenne meglepő, ha több motorprobléma tarkítaná a hétvégét.
Stratégia
Vélhetően a legtöbb csapat két kiállásos stratégiával fog versenyezni, ám lehetnek olyanok is, akik három kiállást eszközölnek majd, hogy biztosítsák, minden a legnagyobb rendben legyen a gumikkal, és a tapadással. Bár kínálkozik jó néhány lehetőség az előzésre, mégis könnyebben lehet előnyhöz jutni egy jobb stratégiával. Ahogy Indianapolisban is láthattuk, sokan amellett fognak dönteni, hogy inkább menjenek lassabban a kanyargós részeken, ám a hosszú egyenesekben legyen meg a sebességük ahhoz, hogy mások ne tudjanak elmenni mellettük. Mindenesetre egy jó kvalifikációs kör eléréséhez nagy leszorítóerőre van szükség.
Meglepetés
Mivel a gumikérdés teljesen ismeretlen, lehetnek olyan kisebb csapatok, akik egy merészebb gumiválasztással és stratégiával csodákra lehetnek képesek.
Következtetés
A McLaren az abszolút favorit a hétvégén a győzelemre, míg a Renault a Hungaroringen elszenvedett csúfos vereség után feljebb jöhet. A Toyota, a BAR, és a Ferrari ismét esélyes lehet a dobogóra, így kemény küzdelem lehet majd a pontszerző helyekért. A Bridgestone fejlesztései talán egy kicsit a Ferrari malmára hajthatják a vizet, ám nem tudni, ez mire lesz elég.
|