Újabb megszorítások várhatók a V10-esek terén
Krisz 2005.08.24. 22:22
Azt követően, hogy pályára küldték az első V8-as erőforrásokkal felszerelt versenyautókat, komoly aggodalmak merültek fel, hiszen jelen állás szerint még a lekorlátozott V10-es motorokkal is előnyben lehetnek a csapatok 2006-ban.
A sportot irányító testületet, a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA) arra kötelezték, hogy további megszorításokat vezessen be a jövő évben használni kívánt V10-es erőforrásokkal kapcsolatban, miután többen attól félnek, hogy a régi egységek jóval erősebbek lesznek még így is, mint a teljesen új 2006-os V8-asok.
Bár a FIA meggyőződése, hogy a régi V10-es motorok használata a jövő évben semmilyen előnyt nem jelent majd a csapatok számára, többen attól tartanak, hogy a jelenlegi korlátozások nem elég nagyok ahhoz, hogy csökkentsék a régi motorok erejét az újakkal szemben.
Jelenleg egyedül a Minardi tervezi, hogy a 2006-os évadban V10-es motorokkal lép majd pályára. Mivel az új V8-as motorok első tesztjei alatt kiderültek, hogy hatalmas vibráció lép fel az erőforrásokban, melyet a 20.000 feletti fordulatszám okoz, nem kizárt, hogy a csapatok inkább a V10-es konstrukciónál maradnak, ha ezt a problémát nem tudják megoldani a téli tesztidőszak alatt.
Mindez azok után következhet be, hogy a nagyvállalatok júliusban megegyeztek arról, hogy elkötelezettek maradnak a V8-as motorok iránt a jövő évben.
A legutóbbi félelmek buzdították fel a Ferrari technikai igazgatóját Ross Brawnt és a Mercedes-Benz sportigazgatóját Norbert Haug urat, hogy felkérjék a Nemzetközi Automobil Szövetséget arra, léptessenek életbe további megszorításokat a V10-es motorok terén, hogy senkiben még csak a gondolat sem merüljön fel, hogy inkább marad a V10-eseknél. Ez a téma vélhetően az augusztus 31-én megrendezésre kerülő FIA ülésen megvitatásra kerül, mikor a csapatok találkoznak majd Max Mosley-val.
„Nem lehet olyan V10-est alkotni, mely azonos legyen egy V8-assal.” – mondta Brawn. „Véleményem szerint a kezdeményezések a fordulatszám szabályozására korlátokat szabnak, azonban nem lehet teljes mértékben megbizonyosodni arról, hogy azonos lesz a forgatónyomaték, mint a V8-asok esetében.”
„Úgy érzem, a szövetségnek olyan megszorításokat kell hoznia a V10-esek terén, hogy azt senkinek se érjem meg használni. Mert ha bárki észreveszi, hogy többet ki lehetne hozni a V10-esekből még a megszorítások ellenére is, akkor ostobaság lenne a V8-asok használata. Semmi esetre sem szabad, hogy ez megtörténjen, és ezt csakis a FIA tudja megakadályozni.”
Haug a következőket tette hozzá az esethez: „A FIA már javaslatot tett, hogy csökkentsük a V10-esek fordulatszámát, azonban jelen állás szerint még így is a V10-esek bizonyulnak jobb megoldásnak.”
„Mindenképpen egy olyan rendszert kell alkotnunk, hogy a V8-asoké legyen az elsőbbség, és ne érje meg a régi V10-esek használata.”
Bár a V10/V8-as kérdés nem valószínű, hogy komoly szerepet kap a mezőny élén álló csapatok között, annál inkább fontos lehet a mezőny végén.
„Bízom benne, hogy mi nem azok közé tartozunk, akiknek aggódnia kell a Minardi jövő évi szereplése miatt, mint például a Jordan alakulatának és a körülöttük tanyázóknak, akik komoly ellenfelet kaphatnak a V10-es motorokkal pályára lépő istálló színeiben, hiszen nekik a jelen állás szerint előnyük lesz.” – tette hozzá Haug.
„Így a mezőny végén ez nagyon fontos lesz. Ez a megoldás csak egy gazdasági engedmény a kisebb csapatok számára, nem pedig egy olyan megoldás, mellyel valamiféle előnyre tehetnek szert.”
|