jabb megszortsok vrhatk a V10-esek tern
Krisz 2005.08.24. 22:22
Azt kveten, hogy plyra kldtk az els V8-as erforrsokkal felszerelt versenyautkat, komoly aggodalmak merltek fel, hiszen jelen lls szerint mg a lekorltozott V10-es motorokkal is elnyben lehetnek a csapatok 2006-ban.
A sportot irnyt testletet, a Nemzetkzi Automobil Szvetsget (FIA) arra kteleztk, hogy tovbbi megszortsokat vezessen be a jv vben hasznlni kvnt V10-es erforrsokkal kapcsolatban, miutn tbben attl flnek, hogy a rgi egysgek jval ersebbek lesznek mg gy is, mint a teljesen j 2006-os V8-asok.
Br a FIA meggyzdse, hogy a rgi V10-es motorok hasznlata a jv vben semmilyen elnyt nem jelent majd a csapatok szmra, tbben attl tartanak, hogy a jelenlegi korltozsok nem elg nagyok ahhoz, hogy cskkentsk a rgi motorok erejt az jakkal szemben.
Jelenleg egyedl a Minardi tervezi, hogy a 2006-os vadban V10-es motorokkal lp majd plyra. Mivel az j V8-as motorok els tesztjei alatt kiderltek, hogy hatalmas vibrci lp fel az erforrsokban, melyet a 20.000 feletti fordulatszm okoz, nem kizrt, hogy a csapatok inkbb a V10-es konstrukcinl maradnak, ha ezt a problmt nem tudjk megoldani a tli tesztidszak alatt.
Mindez azok utn kvetkezhet be, hogy a nagyvllalatok jliusban megegyeztek arrl, hogy elktelezettek maradnak a V8-as motorok irnt a jv vben.
A legutbbi flelmek buzdtottk fel a Ferrari technikai igazgatjt Ross Brawnt s a Mercedes-Benz sportigazgatjt Norbert Haug urat, hogy felkrjk a Nemzetkzi Automobil Szvetsget arra, lptessenek letbe tovbbi megszortsokat a V10-es motorok tern, hogy senkiben mg csak a gondolat sem merljn fel, hogy inkbb marad a V10-eseknl. Ez a tma vlheten az augusztus 31-n megrendezsre kerl FIA lsen megvitatsra kerl, mikor a csapatok tallkoznak majd Max Mosley-val.
„Nem lehet olyan V10-est alkotni, mely azonos legyen egy V8-assal.” – mondta Brawn. „Vlemnyem szerint a kezdemnyezsek a fordulatszm szablyozsra korltokat szabnak, azonban nem lehet teljes mrtkben megbizonyosodni arrl, hogy azonos lesz a forgatnyomatk, mint a V8-asok esetben.”
„gy rzem, a szvetsgnek olyan megszortsokat kell hoznia a V10-esek tern, hogy azt senkinek se rjem meg hasznlni. Mert ha brki szreveszi, hogy tbbet ki lehetne hozni a V10-esekbl mg a megszortsok ellenre is, akkor ostobasg lenne a V8-asok hasznlata. Semmi esetre sem szabad, hogy ez megtrtnjen, s ezt csakis a FIA tudja megakadlyozni.”
Haug a kvetkezket tette hozz az esethez: „A FIA mr javaslatot tett, hogy cskkentsk a V10-esek fordulatszmt, azonban jelen lls szerint mg gy is a V10-esek bizonyulnak jobb megoldsnak.”
„Mindenkppen egy olyan rendszert kell alkotnunk, hogy a V8-asok legyen az elsbbsg, s ne rje meg a rgi V10-esek hasznlata.”
Br a V10/V8-as krds nem valszn, hogy komoly szerepet kap a mezny ln ll csapatok kztt, annl inkbb fontos lehet a mezny vgn.
„Bzom benne, hogy mi nem azok kz tartozunk, akiknek aggdnia kell a Minardi jv vi szereplse miatt, mint pldul a Jordan alakulatnak s a krlttk tanyzknak, akik komoly ellenfelet kaphatnak a V10-es motorokkal plyra lp istll szneiben, hiszen nekik a jelen lls szerint elnyk lesz.” – tette hozz Haug.
„gy a mezny vgn ez nagyon fontos lesz. Ez a megolds csak egy gazdasgi engedmny a kisebb csapatok szmra, nem pedig egy olyan megolds, mellyel valamifle elnyre tehetnek szert.”
|